Wednesday, November 2, 2016

Är Elena Ferrantes absoluta motpol

Läser just nu Frantumaglia där Elena Ferrante lägger ut texten om varför hon inte vill bli intervjuad om hon kommer vinna priser. Hon kommer heller inte ställa upp på intervjuer, boksigneringar osv. 

Hennes hela ståndpunkt är att om en bok är bra så kommer den sälja sig själv. Om inte så var den inte så bra.

Och ja, vad ska man säga, den metoden har ju funkat för Ferrante.

Personligen är jag tvärt om. Jag ställer upp på exakt vad som helst för mina böcker trots att ingen hittills bett om det.


Vill ni ha mig till vad som helst så hör av er. Och den dagen jag vinner ett pris kommer jag ABSOLUT INTE vägra att ta emot det. Jag kommer istället hyra ett litet plan och göra en sådan där banderoll att flyga runt med över hela himlen över hela världen med texten "EMI GUNER HAR VUNNIT PRIS!!!" på alla språk så ingen kan undgå detta viktiga faktum någonstans på jorden. Kommer även sätta ner liten flagga på månen.



Ps. Min fina vän Cilla Jackert fick just reda på att en av hennes böcker kommer att översättas till italienska. DRÖMMEN!!!! Jag har varit i italienska bokhandlar och vet en sak: det var inte strösslat med översatta barnböcker. Så hon är verkligen utvald, så himla kul!


No comments:

Post a Comment