Friday, December 2, 2016

Soppsäsongen officiellt inledd


Det här med kött är krångligt tycker jag men bilden ovan 
gör det iallafall lite enklare att avstå från italiensk chark. 

Den visar hur mycket antibiotika respektive land trycker i djur inom köttindustrin.

Med den bilden på näthinnan lagade jag en jättegod grönsakssoppa. Siri Barjes receptstil tilltalar mig. "Stek tills allt har fått lite färg. Då häller du i tomatpurén och steker lite till! Det gör ingenting om det bränner fast lite grejer, det är bara gott!"


För att få bort det fastbrända  i kastrullen tipsade Siri om att man bara ska hälla på lite vin. 
Man skulle ha i chili också, det brukar jag aldrig ha för jag börjat svettas ymnigt från ansiktet så fort det är lite fart på maten. men bara lite, varför inte. 

lagade soppan enligt instruktion och råkade använda chilikniven till att skära morotsstavar till mamma och Niki . 


Panik uppstod och det talades om ELD I MUNNEN.

Men som sagt, soppan blev mycket god, rekommenderar den. 


I morse flyttade jag över alla chilisarna till fin glasburk. Tänkte inte mer på chilihantering förrän jag skulle sätta i linserna och fick ELD I ÖGONEN.

obs tvättade händerna ca 10 ggr mellan chilihantering och linsisättning. 

potent stuff. 

om ni läser detta får ni gärna tipsa om era bästa soppor. helst vego. 

ska köpa Siris kokbok nu. "Ett stekt ägg är också middag" heter den, vilket jag verkligen håller med om. 

min kokbok skulle nog heta något i stil med "Just nu intar jag en middag bestående av mandelbiskvier, rödvin och en ostmacka mitt barn vägrade äta upp men det här är vad jag ska laga när jag får ordning på livet."

No comments:

Post a Comment