Tuesday, January 6, 2015

Nytt år, nytt allt


















Hej 2015, jag är lite rädd för dig.

Jag är kvar i ett mellantillstånd, dragen mellan vad som varit, vad som är och vad som ska bli.

Ska vi bo här i New York eller i Stockholm?
Om Stockholm, när flyttar vi tillbaka?
I så fall, ska vi ha kvar huset eller sälja?

Om säljer och flyttar till stan som jag helst vill, var ska vi bo?
Var blir bäst för barnen?

När kommer den jag älskar som är sjuk bli helt frisk?

Det händer så mycket i en när man flyttar utomlands. Bra och dåligt.
Materiella grejer känns långt borta. Alla saker vi har i Sverige - jag saknar väldigt få av dem. Böckerna ibland. Inte riktigt det andra mer än någon lampa och det kan jag jag ju lugnt stå ut med.

Jag saknar människor och promenader längs Djurgårdskanalen. Lövtaket i Humlegården och det första vårljuset och tjuvlyssningen på Rosendal. Vildsvinsungarna på Skansen. Barn klädda i regnkläder för självklar utevistelse oavsett väderlek.

Saknar inte: Mörkret. Lövlösheten. Allt det grå. Den kvävande samstämmigheten i svensk media. Det stora allvaret i allt.
Jag lyssnade på en podcast om Kanada för inte så länge sedan. Allt som sades om Kanada kändes som om det kunde appliceras på Sverige. Kände igen mig så i detta tex:

Ira Glass

When you meet a Canadian, do you have certain prejudices about them once you learn that they are Canadian?

David Rakoff

When I meet them here?

Ira Glass

Yeah.

David Rakoff

Yes, I worry that they're going to be really literal and take everything that I say totally seriously-- even the throwaway remarks-- and then I'm going to have to backtrack and explain myself. I worry that they're going to blow my cover.

Ira Glass

As a Canadian?

David Rakoff

As a Canadian masquerading as an urban sophisticate.

Ira Glass

How would they do that in your fantasy of this?

David Rakoff

They would suddenly say, "You're not a sophisticated New Yorker. You're just nothing but a tobogganing Canadian." And then I always feel that I have to turn in my liquor supply and my books and return home. And then, in fact, all the quips that I made all over the years turn out to actually have been made up by someone else, even though I didn't know it.

Ira Glass

So if you know that there's another Canadian in the room, do you feel like you've been outed in some way, and that you'll be seen as less than the sophisticate that you are?

David Rakoff

That? Yes.

Ira Glass

You do?

David Rakoff

Briefly. Briefly. And then, another kind of reserve kicks in. And one thinks, well, everybody's got to come from somewhere, don't they? And, in fact, it's a little bit even more vindicating because you have that whole sort of, not bad for a boy from Canada, sort of feeling.

                Ira Glass

David Rakoff, immigrant. He's lived in the United States for 15 years.

No comments:

Post a Comment